|
Technika informacyjna w szkole
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1417 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
We współczesnej szkole zajęcia wprowadzają takie formy i metody kształcenia, które sprzyjają efektywnemu uczeniu się. Jedną z takich form jest wprowadzana do szkół technika informacyjna, której narzędziem jest komputer. Coraz częściej kontakt z nim mają już najmłodsi uczniowie bądź w domu, bądź w szkole. Przez niektórych jest on traktowany jak zabawka lub narzędzie pracy, przed innymi wzbudza jeszcze klęk i respekt. Wówczas zadaniem nauczyciela jest kształtowanie u uczniów postaw proinformatycznych, które w przyszłości zaowocują chęcią do pracy, zabawy z komputerem. Na kształtowanie postaw proinformatycznych można wpływać poprzez:
- przekazywanie wiedzy o możliwościach wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych w edukacji i pożytkach z tego płynących
- rozwijanie umiejętności posługiwania się komputerem
- tworzenie pozytywnego nastawienia do tego narzędzia lub likwidowanie barier psychologicznych.
Komputer odgrywa ostatnio ważna rolę w procesie dydaktycznym, gdzie można wykorzystać następujące jego możliwości:
- zdolność prowadzenie dialogu z uczniem
- tworzenie barwnych animowanych obrazów na ekranie
- wykonywanie obliczeń
- przetwarzanie i drukowanie grafiki
- komponowanie i przetwarzanie muzyki .
Pracę z komputerem można zacząć od programów multimedialnych, których oferta rynkowa jest coraz bogatsza. Encyklopedie i słowniki, programy edukacyjne, gry komputerowe wydawane na nośnikach danych coraz częściej trafiają do naszych domów oraz szkól i innych placówek oświatowych. Dla dzieci multimedialne komputerowe programy edukacyjne są atrakcyjną formą uczenia się na skutek wielotorowego oddziaływania na percepcję ucznia. Niektóre z programów edukacyjnych mogą być bardzo przydatną pomocą dydaktyczną w procesie nauczania i uczenia się. Warto więc, aby nauczyciele znali te programy i potrafili ocenić ich wartość dydaktyczną. Do ważnych umiejętności jakie powinni posiadać nauczyciele, należy zaliczyć:
- analizę programu ze względu na przekazywane treści i strukturę budowy
- realizację określonych strategii nauczania i sposoby kontrolowania wiedzy
- ocenę przydatności tych programów w procesie nauczania i uczenia się wg przyjętych kryteriów
- poprawne metodycznie włączenie konkretnego programu do realizacji zajęć dydaktycznych .
W edukacji szkolnej wykorzystuje się również Internet. Użytkownik ma wówczas dostęp do bardzo wielu i bardzo różnych informacji. Należy pamiętać, że wiąże się to z wieloma zagrożeniami^alicza się do nich zbytnie ułatwienie odbioru informacji, co wpływa na brak krytycyzmu, groźba uzależnienia się od komputera, odrzucenie innych nośników informacji (książki i prasy), a także łatwy dostęp do każdej informacji, także tej niepożądanej.
Edyta Nadolska
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|